Cele 7 Cereri din Rugaciunea Domneasca
Ce cuprinde rugaciunea domneasca?
Mai intai, are o chemare sau salutare, apoi sapte cereri iar la sfarsit slavoslovia.
Cum incepem?
Incepem prin a-L chema pe Dumnezeu, numindu-L "Tatal nostru".
De ce nu spunem "Tatal meu"?
Numai Cel nascut, nu facut, Fiul lui Dumnezeu Iisus Hristos, are dreptul de a-L numi pe Dumnezeu "Tatal Meu". Noi insa, cei creati si infiati, fii si fiice ai lui Dumnezeu, prin jertfa de bunavoie a lui Hristos, am fost invredniciti a-L numi pe Tatal Sau "Tatal nostru" (Ioan I, 12).
Mai avem vreun alt motiv pentru care sa-L numim pe Dumnezeu "Tatal nostru"?
Exista un insemnat motiv social. Hristos vrea sa ne iubim intre noi ca fratii. Dar numai aceia care recunosc a fi fii ai aceluiasi tata se pot considera frati. Inseamna aceasta ca atunci cand il numim pe Dumnezeu "Tatal nostru" ne numim in acelasi timp intre noi fratii intocmai. Nu exista fratie acolo unde nu exista paternitate comuna.
De ce nu il numim pe Dumnezeu "Creatorul nostru"?
Pentru ca Dumnezeu a creat toate lucrurile, dar El este mai mult decat un Creator, El este Tatal tuturor oamenilor, care s-au innoit prin Duhul Sfant si astfel au devenit "fiii lui Dumnezeu". Astfel, ei nu mai sunt creaturi, ci copii.
De ce spunem: "Care esti in ceruri"?
Pentru ca Dumnezeu Cel adevarat locuieste vesnic in ceruri, in afara timpului si spatiului, si nu este marginit de pamant ca dumnezeii mincinosi ai idolatrilor, ai celor ce se inchina naturii si oamenilor
PRIMA CERERE
"sfinteasca-se numele Tau"
Expresia poate parea paradoxala, caci Dumnezeu nu are nevoie de vreo confirmare umana spre a fi socotit sfant. Ea accentueaza insa caracterul de dialog pe care il are intreaga rugaciune: Dumnezeu asteapta de la om unele adeziuni si marturisiri, fara de care Imparatia nu va putea lua fiinta. Omul se roaga pentru un tel mai presus de posibilitatea sa de intelegere, dar la a carui realizare va contribui si el. Imparatia este, dupa cum se stie, un dar facut de Dumnezeu oamenilor; totusi, omul trebuie sa se roage pentru venirea acesteia, grabind astfel prin participarea lui instaurarea sa definitiva.
A DOUA CERERE
"Vie imparatia Ta."
Ce exprimam prin aceasta cerere?
Ii cerem lui Dumnezeu ajutor pentru ca imparatia cereasca a Sfintei Treimi in Unime sa fie implinita in sufletele noastre, in familiile noastre, in poporul nostru si in lumea intreaga.
Cum putem spune acestea mai clar?
Asa precum Tatal, Fiul si Sfantul Duh sunt in armonie vesnica, in pace, in putere si slava, la fel vrem si noi ca mintea, inima si vointa noastra sa fie unite, ca fiinta dumnezeiasca dupa a carei asemanare au fost create sufletele noastre. Dupa cum este originalul, astfel este si copia.
Cum putem sti ca imparatia lui Dumnezeu a venit?
"Caci imparatia lui Dumnezeu este dreptate, pace si bucurie in Duhul Sfant" (Romani XIV, 17). Cand vedem ca aceasta s-a infaptuit in sufletele noastre, precum si intre oamenii din jurul nostru, putem fi incredintati ca a venit imparatia lui Dumnezeu.
A TREIA CERERE
"Faca-se voia Ta, precum in cer asa si pe pamant."
Ce exprimam prin aceasta cerere?
Ii cerem ajutorul lui Dumnezeu pentru a alunga din noi sovaiala intre Dumnezeu si Satana, intre bine si rau, si sa ne lepadam deplin de voia Satanei, pentru a ne putea incredinta voii Tatalui, asa cum a facut si Domnul nostru Iisus Hristos cand s-a rugat in gradina Ghetsimani: "Dar nu ce voiesc Eu, ci ceea ce voiesti Tu" (Marcu XIV, 36).
De ce spunem: "Precum in cer"?
Pentru ca in cer ingerii si sfintii, cu toata inima si cu bucurie deplina, se supun voii lui Dumnezeu. Voia lui Dumnezeu este si voia lor, ceea ce ii face sa fie vesnic fericiti. Pentru aceasta ne rugam si noi pe pamant.
A PATRA CERERE
Care este a patra cerere din rugaciunea domneasca?
"Painea noastra cea de toate zilele da-ne-o noua astazi".
Ce exprimam prin aceasta cerere?
Mai intai, prin ea ne exprimam incredintarea ca, fara puterea si milostivirea lui Dumnezeu nu putem trai nici macar o zi. Apoi, pentru ca putem muri in orice zi, ne rugam sa ne mantuiasca de dorinta nebuneasca de a ne aduna bogatii pentru viitorul indepartat, pe cand aproapele nostru poate muri din lipsa painii celei de fiecare zi.
Cu alte cuvinte, il rugam pe Dumnezeu sa ne dea numai ce ne este de trebuinta.
Despre ce fel de paine este vorba aici?
Despre doua feluri de paine: paine materiala si paine duhovniceasca, caci nu putem castiga pe nici una dintre acestea fara harul si milostivirea lui Dumnezeu. Painea materiala o luam din pamant, iar painea duhovniceasca ne vine din cer. Cea dintai este pentru trup, iar cealalta pentru suflet. Despre painea materiala, Hristos a spus: "Nu numai cu paine va trai omul..." (Matei IV, 4), iar despre painea duhovniceasca a zis: "Eu sunt painea cea vie, care s-a pogorat din cer. Cine mananca din painea aceasta viu va fi in veci" (Ioan VI, 51). Astfel, painea noastra cea de toate zilele este in primul rand Hristos, cealalta paine fiind numai un adaos la aceasta.
A CINCEA CERERE
"Și ne iartă nouă greșelile noastre precum și noi iertăm greșiților noștri."
Ce dorinta ne exprimam prin aceasta cerere?
Ii cerem ajutorul lui Dumnezeu pentru a rabda si a ierta semenilor nostri greselile pe care le-au savarsit fata de noi, asa incat si El sa ne poata ierta pacatele noastre. Și tot aceeasi gura a rostit: "Că de veți ierta oamenilor greșealele lor, ierta-va și vouă Tatăl vostru Cel ceresc. Iar de nu veți ierta oamenilor greșealele lor, nici Tatăl vostru nu va va ierta greșealele voastre" (Matei VI, 14-15).
A SASEA CERERE
"Și nu ne duce pe noi în ispită."
Ce exprimam prin aceasta cerere?
Rugam pe Dumnezeu sa-si aminteasca de slabiciunile noastre omenesti si sa nu ne trimita incercari grele, spre intarirea noastra, nici sa ingaduie diavolului sa ne ispiteasca in necazuri.
Care este deosebirea dintre incercarea venita de la Dumnezeu si ispitirea de la diavol?
Este o deosebire foarte mare. Atunci cand Dumnezeu ne trimite vreo suferinta, El face aceasta pentru a ne intari virtutile, asa cum o bucata de fier trecuta prin foc devine otel.
Diavolul, potrivnic, ne ispiteste cu vreun pacat sau prin vreo suferinta pentru a ne face mai rai, mai intinati, mai slabi si intr-un sfarsit, sa ne desparta deplin de Dumnezeu si sa ne duca la pierzanie.
A SAPTEA CERERE
"Și ne izbăvește de cel rău."
Ce dorinta ne exprimam prin aceasta cerere?
Ii cerem lui Dumnezeu ajutorul sa ne izbaveasca de fapte rele si de cei ce savarsesc faradelegea. Ca si cum ne-am ruga astfel: Pazeste-ne, Parinte, de fapte rele si ne apara de cei ce fac faradelegea.
Cine este cel mai mare nelegiuit, de care il rugam pe Dumnezeu sa ne apere?
Satana. Toate pacatele si toate relele care izvorasc din ele, de la Satana vin. De aceea, prin aceasta cerere il rugam pe Dumnezeu, Care este lumina si dragoste, sa ne izbaveasca de cel rau, care este chiar intunericul si ura.
Ce inseamna cuvantul "Amin"?
Obișnuim să finalizăm orice rugăciune cu un cuvânt: "AMIN".
Amin este unul dintre numele lui Dumnezeu. Domnul a spus prin Sfantul Apostol loan: "Acestea zice Cel ce este Amin, Martorul cel credincios si adevarat, inceputul zidirii lui Dumnezeu" (Apocalipsa III, 14). Noi incheiem fiecare rugaciune si fiecare multumire adusa lui Dumnezeu cu acest nume: Amin. Este ca si cum am spune: Dumnezeu, Adevar. De asemenea, cand depunem juramant, incheiem prin cuvantul Amin, ceea ce inseamna: ceea ce spun este adevarat ca Adevarul sau ca Dumnezeu.
Sursa: crestinortodox.ro
Astro-expert Lunaala Moirae®
Urmărește-mă pe Facebook - Click aici
Urmărește-mă pe Google+ - Click aici
Urmărește-mă pe Linkedin - Click aici
Opinii
Rugaciunea desăvârșită pe care o rostim in casa noastra si in biserica - rugaciunea domneasca.
Ea se numeste astfel deoarece Domnul Iisus Hristos a incredintat-o ucenicilor Sai ca pilda de rugaciune.
Care este rugaciunea domneasca din Evanghelie?
"Tatal nostru,
Care esti in ceruri,
sfinteasca-se numele Tau,
vie imparatia Ta,
faca-se voia Ta,
precum in cer asa si pe pamant.
Painea noastra cea de toate zilele da-ne-o noua astazi.
Si ne iarta noua greselile noastre, precum si noi iertam gresitilor nostri.
Si nu ne duce pe noi in ispita, ci ne izbaveste de cel rau.
Caci a Ta este imparatia, puterea si slava, a Tatalui si a Fiului si a Sfantului Duh, acum si pururi si in vecii vecilor. Amin."